From the reconstruction of Maldonado´s trajectory in the artistic field of the forties and the
analysis of Nueva Visión magazine, created by the artist in 1951, the article discusses the
disruptive political project of Argentine concrete art, which is minimized and even ignored in
the vast majority of studies on this avant-garde movement. From the perspective of this
research, Nueva Visión was a strategy for dissemination and consolidation of radical aestheticpolitical
program undertaken by Maldonado since 1944: a program that far exceeded the
communist militant and that was linked to the achievement of heretical artistic practices,
which based on the relative autonomy of art tried to install new forms of relationship between
art and social life.
A partir de la reconstrucción de la trayectoria de Tomás Maldonado en el campo artÃstico de
los años 40 y del análisis de la revista Nueva Visión creada por el artista en 1951 se aborda el
disruptivo proyecto polÃtico del arte concreto argentino, que es minimizado e incluso ignorado
en la gran mayorÃa de los estudios sobre este movimiento de vanguardia. Desde la perspectiva
de esta investigación, Nueva Visión constituyó una estrategia de difusión y consolidación del
radical programa estético-polÃtico emprendido por Maldonado desde 1944, un programa que
excedió ampliamente la militancia comunista y que se vinculó con la realización de prácticas
artÃsticas heréticas que, sustentándose en la relativa autonomÃa del arte, pretendieron instalar
nuevas formas de relación entre el arte y la vida social.