Bruno Nardi was the first in labelling Marsilius of Padua´s Thought as
“political averroismâ€. However, since the Christian Middle Ages had no
access to Averroes’ political Philosophy, Nardi could not speak of political
averroism in Marsilius’ Thought regarding his political ideas but instead
alluding to his philosophical conceptions and, especially, to his methodological
attitudes towards the relationship Faith-Reason in the Defensor Pacis. From
Nardi’s assessment onwards “political averroism†became a polemical
historiographical category, which led eventually to a scholar dispute on the
existence or non existence of such a philosophical stream in the Mediaeval
Thought. In fact, several passages of the Defensor pacis stress the distinction
between Revelation and Reason, a distinction that clearly favours a rationalist
attitude. Marsilian rationalism is, however, fluctuant. For instance, when
Marsilius explains the birth of the civitas, this institution is attributed to the
original sin, instead of being deduced from the concept of nature. Such a
theoretical profit of the History of Salvation seems to deny (or at least to
weaken) Marsilius’ rationalism. This paper seeks to answer three questions:
a) if Marsilius puts limits to Revelation in the Defensor pacis; b) which is the
range of these limits; and c) if these limits to Revelation may be considered
an influence of Averroes in Marsilius’ Thought.
Bruno Nardi fue el primero que tipificó el pensamiento de Marsilio de Padua
como “averroismo polÃticoâ€. Sin embargo la edad media no tuvo acceso a
la filosofÃa polÃtica de Averroes. Por ello es improbable que Nardi haya
fundamentado la utilización de esa categorÃa teniendo en cuenta las ideas
polÃticas de Averroes y de Marsilio. El artÃculo muestra que, en todo caso,
Marsilio podrÃa ser llamado “averroista polÃtico†teniendo en cuenta, no su
pensamiento polÃtico, sino sus ideas filosóficas y, en especial, las actitudes
metodológicas referidas a la relación Fe-Razón que manifiesta en su Defensor
Pacis. A partir de Nardi el “averroismo polÃtico†se transformó en una
categorÃa controvertida que condujo a una polémica acerca de la existencia o
no de una corriente similar en el pensamiento polÃtico medieval. De hecho, en
numerosos pasajes del Defensor pacis aparece la distinción Fe-razón utilizada
en favor de un predominio de una actitud metodológica racionalista. Con
todo, el racionalismo de Marsilio es fluctuante. Por ejemplo, cuando explica el
nacimiento de la civitas, en lugar de demostrarlo a partir del concepto filosófico
de natura, atribuye ese nacimiento al pecado original. Ese uso de la historia
de la salvación y de la teologÃa parece poner en duda el racionalismo extremo
de Marsilio. El artÃculo propone responder tres preguntas: a) si Marsilio pone
lÃmites a la revelación en el Defensor Pacis; b) cuál es el alcance de ese lÃmite;
c) si ese lÃmite que Marsilio pone a la Revelación puede ser considerado como
una influencia averroista sobre el paduano.