It describes a theoretical/practical experiment of the actor’s dramaturgical creation process aimed at creating a dramaturgy focused on the profane and the sacred in the female figure from the biblical-literary-legendary character of Mary Magdalene. The creative process employed different stimuli (objects and sounds), techniques (corporeal-vocal improvisations), fieldwork and literary studies from distinct sources. As a preliminary result, a performance was made using fragments of the text still under development, and a sample of the practical experimentation was presented to the public, followed by an informal colloquium to collect their impressions. The result was the text The Lady of the Gospels, which recreated the character's trajectory in a poetic way and fictionalized some of its European traditions. Through the experiment, it was possible to configure a theatrical and literary work that contributed to the investigative artistic formation of the actress/dramatist. It shows that the dramaturgical creation process of the actor is configured as an alternative to theatrical theory and practice, which allows the actor/dramatist to give voice to his creations without the need for a previously established text.
Describe un experimento teórico/práctico de proceso de creación dramatúrgica del actor cuyo objetivo era crear una dramaturgia que enfocase lo profano y lo sagrado en la figura femenina a partir del personaje bíblico-literario-legendario de María Magdalena. El proceso se sirvió de diferentes estímulos (objetos y sonidos), técnicas (improvisaciones corpóreo-vocales), trabajo de campo y estudios literarios de diversas fuentes. Como resultado preliminar se hizo una actuación consistente en fragmentos del texto aún en fase de elaboración, y muestra de las experimentaciones prácticas seguidas de un coloquio informal con el público, para recoger sus impresiones. El resultado final fue el texto La Dama de los Evangelios, que recría la trayectoria del personaje de forma poética y ficcionaliza algunas de sus tradiciones europeas. A través del experimento se pudo configurar un trabajo teatral y literario que contribuyó en la formación artístico-investigativa de la actriz/dramaturga. Demuestra que el proceso de creación dramatúrgica del actor se configura como una forma alternativa a la teoría y práctica teatrales, que permite al actor/dramaturgo dar voz a sus creaciones sin la necesidad de un texto previamente establecido.