This article starts with a critique of the current mainstream approaches that share the implicit assumptions of what I call the “secularization paradigm”, showing how and why these approaches are ill-suited to understand the importance and constitution of the Neo-Nebula (New Age, Neopaganism, Neo-Indianism, Neo-Shamanism and related phenomena). The article then sets out to sketch the lineaments of the Nation-State to Global-Market model, highlighting the specific characteristics of religion in both regimes. The article follows with a discussion that shows how the characteristics of Neo-Nebula religiosities can all be related to the social conditions created by the neoliberal and consumerist revolution. The analysis concludes by arguing that Neo-Nebula religion participates in the production of a cosmopolitan self that can navigate the ever-fluxing flows of contemporary global capitalism in more or less or in less than more counter-cultural make-ups for predominantly urban, educated, and middle-class publics, while ‘aggrandizing’ and connecting the Self, nature, and the cosmos. The specific focus of this article is on Latin America, in relation to ‘the West’ and global trends. It also includes notes on the question of the “re-enchantment” or (re)appropriation of archaeological sites by the Neo-Nebula.
Este artículo comienza con una crítica de los actuales enfoques dominantes que comparten los supuestos implícitos de lo que yo llamo el “paradigma de la secularización”, mostrando cómo y por qué estos enfoques son inadecuados para entender la importancia y la constitución de la neo-nebulosa (Nueva Era, neopaganismo, neo-indigenismo, neo-chamanismo y fenómenos relacionados). A continuación, el artículo se propone esbozar los lineamientos del modelo Estado-Nación-Mercado Global, destacando las características específicas de la religión en ambos regímenes. El artículo sigue con una discusión que muestra cómo las características de las religiosidades neo-nebulosas pueden relacionarse con las condiciones sociales creadas por la revolución neoliberal y consumista. El análisis concluye argumentando que la religión neo-nebulosa participa en la producción de un yo cosmopolita que puede navegar por los flujos siempre fluyentes del capitalismo global contemporáneo en mayor o menor medida para los públicos predominantemente urbanos, educados y de clase media, al tiempo que “engrandece” y conecta el yo, la naturaleza y el cosmos. Este artículo se centra específicamente en América Latina, en relación con “Occidente” y las tendencias globales. También incluye notas sobre la cuestión del “reencantamiento” o (re)apropiación de los sitios arqueológicos por parte de la neo-nebulosa.