O texto que se segue analisa as duas concepções de interdisciplinaridade - a concepção a-histórica e a concepção histórico dialética, tanto nas ciências como na educação. Sob essa perspectiva serão avaliados os currículos interdisciplinares com o intuito de minimizar a fragmentação epistemológica instaurada após o cartesianismo. Nesse sentido gestores da educação devem apresentar propostas curriculares interdisciplinares focadas em três dimensões epistemológicas de forma integrada – dimensão ética, cultural e social. Os relatos aqui produzidos estão fundamentados basicamente nos escritos de M. F. Gomes da Silva (2009) e A. C. Lopes e E. Macedo (org) (2005). O texto culmina com a análise de E. Fubini, entre outros musicólogos, apontando o isolamento epistemológico presente na produção musical contemporânea, o que corrobora um fazer musical fragmentado e hiperespecializado, na contramão de um padrão cultural híbrido instaurado na sociedade contemporânea.
The present text analyses the two conceptions of interdisciplinarity – the a-historical conception and the dialectic historical conception, both in the sciences and in education. Under this perspective, the interdisciplinary syllabuses will be assessed with the purpose of minimizing the epistemological fragmentation that was established after the Cartesianism. In this sense, in an integrated way, the education supervisors must present interdisciplinary syllabus proposals focused on three epistemological dimensions — the ethical, cultural and social dimensions. The reports hereby produced are basically founded in the works of M. F. Gomes da Silva (2009) and A. C. Lopes and E. Macedo (org) (2005). The text culminates with the analysis of E. Fubini, among other musicologists, pointing out the epistemological isolation present in the contemporary musical production, which confirms a fragmented and hyper-specialized musical practice, in the opposite way of a hybrid cultural pattern set up in the contemporary society.