The present work is a contribution to the debate on
commonalities between the fields of art and anthropology. Certain
concepts are necessarily delineated, such as “traffic†and
“expanded fields,†through consideration of the figure of the artist
as well as methodology through which certain processes unfold,
going beyond the relational and the emerging, contemplated from
a standpoint of the theory of art. Finally, the theoretical discussion
is located in observational dialogue through the project, Hilando
Fino, understood as an example of one of the most interesting and
reformist projections of contemporary Ecuadorian art: the
existence of working projects and/or platforms that demonstrate
a sort of expansion, blurring of limits, and autonomy of the field
of art.
El presente trabajo persigue acercarse a la discusión sobre los cruces que dÃa a dÃa tienen lugar entre los campos disciplinares Arte y AntropologÃa. Se precisan algunas nociones como la de ‘tráfico’ y ‘campos expandidos’ a través del acercamiento a la figura del artista, asà como a la metodologÃa sobre la cual se desencadenan procesos que desbordan hoy lo relacional y lo emergente, contemplados desde el enfoque de la teorÃa del arte. Finalmente, se aterrizan las discusiones teóricas a través del diálogo observacional sostenido con el proyecto Hilando Fino, entendido el mismo como muestra de una de las proyecciones más interesantes y renovadoras del arte actual ecuatoriano: la existencia de proyectos y/o plataformas de trabajo que evidencian una suerte de expansión, desdibujamiento de los lÃmites y autonomÃa del campo del arte.