This article is a theoretical essay that offers an approach to the study of new age spiritual seeking in general and to the study of New Age Maya spiritualism in particular. The theoretical framework of “spiritual seeking” and “cultic milieu” has been productive, especially regarding the relationship between emergent spiritual technologies of subjectivity, forms of modernity, and capitalist logics of consumerism. This article, however, identifies shortcomings to this research paradigm: It does not provide either the analytical focus or conceptual tools for understanding seeking spirituality through the alterity of other cultures and communities marked by racial-ethnic difference. This article explains the contradictory and confusing use of Maya and Mayan as a point of entry to illustrate the need to attend to transcultural processes and the politics of transculturation. By drawing from established work in the sociology of religion on cult typologies, I offer criteria by which to create an analytical ideal types framework that can both begin to address questions of politics, transcultural exchange, and seeking/community dynamics as well as allow for productive comparison and contrast of different emergent spiritualities and religiosities in the Americas and elsewhere. The first steps toward developing this ideal-types framework is presented by thinking through issues in establishing new age Maya spiritual seeking as objects of study.
Este artículo es un ensayo teórico que ofrece una aproximación al estudio de la búsqueda espiritual new age en general y al estudio del espiritualismo maya new age en particular. El marco teórico de la “búsqueda espiritual” y el “medio cultual” ha sido productivo, especialmente en lo que respecta a la relación entre las tecnologías espirituales emergentes de la subjetividad, las formas de la modernidad y las lógicas capitalistas del consumismo. Sin embargo, en este artículo se identifican las deficiencias de este paradigma de investigación: no proporciona ni el enfoque analítico ni las herramientas conceptuales para entender la búsqueda de la espiritualidad a través de la alteridad de otras culturas y comunidades marcadas por la diferencia racial-étnica. Así también, se explica el uso contradictorio y confuso de los mayas y las mayas como punto de entrada para ilustrar la necesidad de atender a los procesos transculturales y a las políticas de transculturación. A partir de trabajos establecidos en la sociología de la religión sobre tipologías de culto, ofrezco criterios para crear un marco analítico de tipos ideales que pueda comenzar a abordar cuestiones de política, intercambio transcultural y dinámica de búsqueda/comunidad, así como permitir una comparación y contraste productivos de diferentes espiritualidades y religiosidades emergentes en las Américas y en otros lugares. Los primeros pasos hacia el desarrollo de este marco de tipos ideales se presentan pensando en las cuestiones de establecer la búsqueda espiritual maya de la nueva era como objeto de estudio.