The paper enquireswhichmodel of political anthropologyKant's notion of Enlightenment is basedon. To fulfill this aim, first I shall identify the reasons why Kant rejects any model of power based on the mere concentration of force and despotism. Secondly, I will attemptto highlightthe close connection that this thinker supports between civil power and the pursuit of truth, so that the critiqueshouldalways play an important role in order to enhance the penetration of political authority in the mindset of people. Finally,I shalltry to display the coordinates of what I consider rhetorical dimension of Kant’s political thought, since this author does not understand obedience set apartfrom a process of intense teaching and experimentation with the agencies responsible for arising conviction ina people. Attaining these goals, I hope to provide a useful contribution for assessingthe specificity of the Kantian republicanism and hisconception of the public sphere, where, unlike inHobbes, power, obedience and language remainintrinsically linkedas politics unfolds its institutional content.
El trabajo se propone analizar el tipo de antropología política que está a la base de la noción kantiana de Ilustración. Para ello, delimito, en primer lugar, las razones por las que Kant rechaza todo modelo de poder fundado en la concentración de la fuerza y en el despotismo. En segundo lugar, me ocupo de identificar la conexión estrecha que este pensador encuentra entre poder civil y búsqueda de la verdad, de suerte que la crítica tenga que desempeñar siempre una función relevantecon vistas a la penetración de la autoridad política en el modo de pensar de un pueblo. Finalmente, intentaré desplegar las coordenadas de lo que considero dimensión retórica de lo político en el pensamiento de Kant, toda vez que este autor no entiende la obediencia escindida de un proceso de intensa pedagogía y de experimentación con las instancias responsables de la convicción de un pueblo. Con ello, esperamos ofrecer una aportación de interés para el estudio de la especificidad del republicanismo kantiano y su concepción de la esfera pública, para losque, a diferencia de lo que ocurre en Hobbes, poder, obediencia y lenguaje se encuentran intrínsecamente unidosen todo momento del despliegue institucional de lo político.