Este artigo trilha os aspectos poéticos de duas célebres letras do cantor e compositor Caetano Veloso, “Alegria, Alegria” e “Tropicália”. Com distintas estratégias de construção poética, ambas foram realizadas no contexto político e cultural da década de 1960. São duas canções que, de modo experimental, dialogaram com a realidade brasileira do período desenvolvimentista e com as demais formas de expressão artística do seu tempo. Veloso foi um dos grandes poetas da música popular brasileira e o seu trabalho em torno dessas duas canções representou um dos marcos da história da canção brasileira no século XX e do movimento tropicalista.
This article tracks the poetic aspects of two famous lyrics by singer-songwriter Caetano Veloso, “Alegria, Alegria” and “Tropicália”. With different strategies of poetic construction, both were performed in the political and cultural context of the 1960s. They are two songs that, in an experimental way, dialogued with the Brazilian reality of the developmental period and with other forms of artistic expression of their time. Veloso was one of the great poets of Brazilian popular music and his work around these two songs represented one of the milestones in the history of Brazilian song in the 20th century and of the Tropicalism.