O artigo descreve as diferentes modalidades de Cirandas que circundam o repertório musical brasileiro e a sua importância na formação da nossa identidade nacional, na educação básica e nos cursos de formação de docentes. O levantamento bibliográfico, documental e musical aqui exposto demonstra que a Ciranda é uma dança com características rítmicas e melódicas definidas que sofreu transformações culturais atribuídas ao fenômeno da circularidade cultural. Assim, o seu resgate como raiz da cultura brasileira é fundamental em uma sociedade de consumo, como resistência a um possível anestesiamento dos sentidos e da crítica dos sujeitos.
The article describes the different types of Cirandas [Brazilian popular circle dances and songs], which surround the Brazilian musical repertoire, as well as their importance in elementary education, in the teachers’ qualification courses, and in the building up of our national identity. The documental, musical, and bibliographic collection hereby presented demonstrates that the Ciranda is a kind of dance with defined rhythmic and melodic features which has undergone cultural transformations attributed to the cultural circularity phenomenon. Therefore, their retaking as one of the roots of Brazilian culture
is fundamental in a consumer society, as a kind of resistance to a possible anesthetic process of the senses and of the subjects’ criticism.