O artigo apresenta a montagem cinematográfi ca como um lugar ainda pouco explorado pelo enfoque do designer. Traz para o centro do debate a collage no documentário, procedimento próximo do design gráfi co, que nasceu nas artes plásticas como forma de questionar a sociedade de consumo. A poética da reciclagem está associada aos movimentos das vanguardas artísticas cuja intenção é despertar o espectador para a descoberta de novos sentidos paraa obra. Materiais heterogêneos, sobras da produção industrial, bem como fi lmes reciclados são utilizados pela collage que coloca em prática a chamada estética found footage. No documentário moderno, as imagens fora de seu contexto original buscam produzir o mesmo efeito da arte pictórica: fragmentar a narrativa para estabelecer com o espectador uma nova relação com o fi lme
The article focuses on movie editing as something yet unexplored by the eye of the designer. It centers the discussion on the technique of collage applied to documentaries - an equivalent close to graphic design, which was created in the realm of plastic arts as a way of questioning the consumer society. The poetic options of the recycling technique derives from avant-garde movements, which, by their turn, have the purpose of awakening the viewer’s interest for new, unexplored aspects of the work. Heterogeneous materials, remnants of industrial productions, as well as recycled fi lms are re-assembled under the collage technique, which puts in practice the so-called aesthetic found footage. In modern documentary, images out of their original frames aim to produce the same effect as painting: the fragmentation of the narration in order to establish a new relationship between the audience and the fi lm.