This essay revisits the controversial play Eva Perón by the Argentinian playwright Copi, and look at the interdependences between politics, teather and sexual dissent. Basing on gender theories, the analysis contemplates some major writings about the author, the biography of the historical Eva Perón and some subsequent versions of the performance of 1970. The essay emphasizes the political nature of theater and the theatrical nature of politics in general and in this particular piece. Finally, the essay asks about the limits of the anti-peronist content of the piece and try to think Eva Perón as a political and artistic exercise of sexual dissent in Latin America in the 70´s.
Este ensayo revisita la controvertida Eva Perón del dramaturgo argentino Copi y propone pensar la relación entre el teatro, la política y las disidencias sexuales desde una perspectiva de los estudios de género y sexualidades. Partiendo del análisis del texto de la obra y de los escritos sobre la misma, sobre la biografía de la Eva Perón histórica que inspiró el personaje y el título de la obra, y sobre las diferentes puestas en escena de esta pieza, indagaremos sobre la politicidad del teatro en general y de esta obra en particular, tratando de leerla más allá de su señalado contenido antiperonista, es decir, como un ejercicio político y artístico de la disidencia sexual latinoamericana de los años setenta.