O presente artigo discute o olhar fotográfico de Osmar Micucci em Jacobina, cidade do interior
baiano, entre as décadas de 1950 e 1960. Atuando como fotógrafo free-lancer na sociedade
desde aquele perÃodo, ele produziu uma vasta obra que se destacou no universo dos fotógrafos
da cidade pelo olhar refinado e variedade temática. Difundida em diferentes formatos e suportes,
sua obra demonstra, entre outras coisas, as constantes transformações ocorridas no espaço
cultural de Jacobina e a afirmação da fotografia como linguagem privilegiada para expressar os
desejos daquela população pelos momentos vividos.
The present article discusses Osmar Micucci’s photographic eye in Jacobina, a town in Bahian
inland, between the decades of 1950 and 1960. Acting as a free-lance photographer in society
since that period, he has produced a vast work which has been highly praised amongst the
town’s photographers due to his refined eye and thematic variety. Publicised in many shapes
and forms, his work shows, among other things, the constant changes which have taken place in
Jacobina’s cultural space and the affirmation of photography as a privileged language to express
the demands of that population for the moments they had lived.
Keywords: Photography; Culture; City.