O cartaz dispensionalista “O plano divino através dos séculos” criado por Nelson Lawrence Olson em 1943 é um exemplo essencial da cultura visual pentecostal brasileira. O artigo foca na história visual do cartaz e no papel aplicado a ele, incialmente, na Igreja Assembleias de Deus, depois em outras vertentes do pentecostalismo brasileiro. Afirma-se, primeiro, que, a cultura visual pentecostal brasileira bebe de fontes estadunidenses pentecostais e darbistas, segundo, se comunica com teorias presbiterianos e jesuítas e, terceiro, assumiu um papel educacional fundamental nas igrejas pentecostais e além. Assim, o “O plano divino através dos séculos” pode ser considerado um dos três ícones da cultura visual protestante e pentecostal brasileira do século 20, das quais somente dois estão ainda em uso, ambas nas Assembleias de Deus.
The dispensational poster “The Divine Plan Through the Ages” created by Nelson Lawrence Olson in 1943 is an essential example of Brazilian Pentecostal visual culture. The article focuses on the visual history of the poster and the role applied to it, initially, in the Assemblies of God Church, and then on other aspects of Brazilian Pentecostalism. First, it is stated that, the Brazilian Pentecostal visual culture drinks from Pentecostal and Doodle American sources, secondly, it communicates with Presbyterian and Jesuit theories and, third, it has assumed a fundamental educational role in the Pentecostal and other churches. Thus, "The divine plan through the centuries" can be considered one of the three icons of the 20th century Protestant and Pentecostal visual culture of Brazil, of which only two are still in use, both in the Assemblies of God.