O presente artigo propõe uma nova abordagem da leitura de textos de perÃodos extemporâneos e, para isso, fezâ€se necessário criar um novo termo que correspondesse a essa expectativa: a iconofotologia. Para que um leitor contemporâneo possa ler e compreender textos retóricos dos séculos XVI, XVII e XVIII, teria de ter acesso a uma chave sÃgnica a que somente seus leitores tinham acesso: as iconologias. No entanto, esse referencial se perdeu, por isso o substituÃmos por um outro, a partir do acervo imagéticoâ€fotográfico de que dispomos hoje e que chamamos de iconofotológico. A partir dele, será possÃvel lermos, sob o ponto de vista contemporâneo (não sob o ponto de vista seiscentista, por exemplo), os poemas que denominamos fotográficos.
The present article intends to give a new approach to the reading of texts from the untimely periods and, for that, it was necessary to create a new term that corresponded to this expectation: the iconophotology. In order to enable a reader to read and understand rhetorical texts from 16th, 17th and 18th centuries, he would have to have access to a signical key to which only readers of that moment had access: the iconologies. However, such reference has been lost; therefore, we have to replace it by another one, from the imageticâ€photographic collection we have, which is called iconophotological. With this premise, it will be possible to read, under the contemporary point of view (not under the baroque point of view), the soâ€called photographic poems.