Trata-se, esse material, de um relato de vivência que ocorreu no ano de 2018, na cidade de Belo Horizonte, Minas Gerais, no 50º Festival de Inverno promovido pela UFMG, com a artista, pesquisadora e pedagoga em Dança, Dudude Herrmann (MG). O objetivo central da interlocutora é relatar o processo artístico vivenciado, da desocupação e ocupações de espaços urbanos como potência criativa em dança e a intersecção entre a mencionada linguagem com a Música. Faz-se mister apontar que ocupar territórios com arte é também um ato político, sobretudo, quando as composições artísticas ocorrem em coralidade. Para tanto, a artista-pesquisadora abarca enquanto teoria o conceito do sujeito da experiência (LARROSA, 2017) e dos ritos de passagem (GENNEP, 2011), para justificar as costuras nas práticas artísticas vivenciadas.
This work addresses a report of an experience lived in 2018 in the 50th Winter Festival of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) in Belo Horizonte, a city in the state of Minas Gerais, Brazil. The festival was promoted by the UFMG and counted with the artist, researcher and pedagogue in Dance, Dudude Herrmann. The main goal of the interlocutor is to relate the artistic process experienced by herself about the use and disuse of urban spaces as creative power of dance and the intersection between Dance and Music. Therefore, pointing at the fact that the occupation of territories by art is also a political act is an essential action, especially when the artistic compositions occurs in chorality. For this purpose, the artist-researcher embraces as theory the concept of the subject of experience (LARROSA, 2017) and the rites of passage (GENNEP, 2011), in order to justify the threads of the experi-enced artistic practices.