Este ensaio analisa, no romance At Swim-Two-Birds, o primeiro do escritor irlandês
Flann O’Brien, publicado em 1939, as instâncias narratológicas de autoria, escrita e
narratividade. O ponto de partida é o próprio inÃcio do livro, com três começos diferentes. Isso
possibilita o estabelecimento de uma possÃvel estrutura para o livro, compreendendo três
diferentes ‘romances’ interligados, cada um com seus três diferentes narradores. É através
desses três diferentes narradores que Flann O’Brien, avant la lettre, discute, rasura e subverte
as noções tradicionais de autor, narrador e narrativa.
This essay analyses in the novel At Swim-Two-Birds, the first by Irish writer Flann
O’Brien and published in 1939, the instances of authorship, writing and narrativity. The
starting point is established by the novel itself, with its three different beginnings. This allows
for the establishment of a possible structure for the book comprising three different ‘novels’
intertwined with each other, each one with its three different narrators. It is through these
three different narrators that Flann O’Brien, in an avant la lettre way, discusses, revamps and
subverts the traditional notions of author, narrator, and narrative.