The purpose of this article is to explore the
representation of the Catholic Mission in
the early American fi lms of the Twentieth
Century, through the images known as
stills, those that were published by the
American fi lm companies, in order to promote
their productions in the specialized
journals. What I propose is that this still
is a cultural construction, which implies
the fi rst years of the twentieth century —
the real time that they were created- and
the themes these images represent, that
have to do with the nineteenth and the
second half of the eighteenth century.. The
mission structure implies several steps
of visual reconstruction which contain
the aesthetic value: the architecture, the
historical themes, the characters and the
literature. Through this reconstruction we
hold the visual Hispanic background of the
American Southwest.
Este trabajo pretende explorar el tema
de la misión como el componente fundamental
del signifi cado del pasado
hispano de los Estados Unidos en su
cinematografÃa de 1907 a 1920, a partir
de los stills1 que las productoras de cine
publicaron en las revistas cinematográfi
cas. Consiste en un nivel iconográfi co
que da signifi cado ideológico a la zona
del suroeste de los Estados Unidos, no
únicamente en un sentido de caracterización
histórica, sino como elemento
de signifi cado visual que sugiere conexiones
que se ramifi can hasta el presente.
Por lo tanto, la misión se articula
como una estructura social de la época
española cuyos componentes mutaron
a la calidad mito porque las imágenes
del cine participaron a través de la
representación de espacios arquitectónicos
y sus habitantes en conceptos
como “el ranchoâ€, y el padre los cuales
impulsaron una moda arquitectónica,
asà como de estilo de vida.