The term "ignosticism" is not yet well known or used in the philosophy of religion and can be confused with "agnosticism". The term "ignosticism" was introduced into the theological-philosophical terminology in the 1960s by Rabbi Sherwin Wine. However, only very recently, with the publication of The Experience of God: Being, Consciousness, Bliss (2014), by the American orthodox philosopher and theologian David Bentley Hart, it could be said that there has been a more elaborated treatment of the methodological proposal that the term suggests. Nonetheless, Bentley Hart seems to ignore the existence of this word and his position is different from that of the rabbi. this article focuses on the concept of God as “necessary being", based on the "contingency argument", as stated in The Experience of God. For Bentley Hart the argument is not really refuted but misunderstood by the New Atheism, since the idea of a necessary being is conceptually inadmissible. This inadmissibility rests on a different way of conceiving and experiencing the world, which cannot be resolved by pure argumentation. This emphasizes even more the importance of first elucidating the concept of God before debating its existence, as "comparative ignosticism" recommends.
El término “ignosticismo” no es todavía bien conocido ni utilizado en la filosofía de la religión y puede confundírsele con “agnosticismo”. El término “ignosticismo” fue introducido a la terminología teológico-filosófica en los años sesenta del pasado siglo por el rabino Sherwin Wine. No obstante, sólo hasta muy reciente, con la publicación de The Experience of God: Being, Consciousness, Bliss (2014), del filósofo y teólogo ortodoxo norteamericano David Bentley Hart, podría decirse que ha habido un tratamiento más elaborado de la propuesta metodológica que sugiere el término, aunque Bentley Hart parece ignorar la existencia de esta palabra y su postura es distinta a la del rabino. En particular, el presente artículo se concentra en el concepto de Dios como “ser necesario”, a partir del “argumento de la contingencia”, según se expone en The Experience of God. Para Bentley Hart el argumento no es realmente rebatido sino incomprendido por el Nuevo Ateísmo, dado que la idea de un ser necesario les es inadmisible. Esta inadmisibilidad descansa en una manera distinta de concebir y experimentar el mundo, que no es posible resolver por la pura argumentación. Esto enfatiza aún más la importancia de dilucidar primero el concepto de Dios antes de debatir su existencia, tal como recomienda el “ignosticismo comparado”.