The present paper tries to demonstrate in
which measure the normative speech “on†and
“for†the Indian’s doctrines contributed to the
construction of the catholic identity of the
native inhabitants. The response of the interrogation
is established by the speech’s analysis of
the constitutions of the synod summoned by
Fray Juan de los Barrios in 1556 and of the Catechism
of Fray Luis Zapata de Cárdenas, published
in 1576. The analysis of these documents
has allowed determining the function of
the Indian’s doctrines in the introduction and
the promotion of the models of meaning and of
behavior that were imposed to the native inhabitants.
It is demonstrated that the speech on
the spatial arrangement of the doctrine, but more
particularly that on the place of worship contributed
to the creation of the catholic identity
of the natives inhabitants of New Kingdom of
Granada in the second half of the 16th century.
El presente artÃculo pretende demostrar en qué
medida el discurso normativo “sobre†y “paraâ€
las doctrinas de indios contribuyó a la construcción
de la identidad católica del indÃgena
colonial. La respuesta a dicha pregunta se establece
a partir del análisis del discurso contendo
de las constituciones del sÃnodo convocado
por fray Juan de los Barrios en 1556 y del catecismo
de fray Luis Zapata de Cárdenas, publicado
en 1576. Dicho análisis ha permitido
determinar la función de las doctrinas de indios,
en la introducción y el fomento de los
modelos de significación y de comportamiento
que se impusieron a la población indÃgena. En
general, se muestra cómo el discurso sobre el
ordenamiento espacial de la doctrina y del lugar
de culto, en particular, contribuyeron a la
creación de la identidad católica en los indÃgenas
del Nuevo Reino de Granada en la segunda
mitad del siglo XVI.