Latino/a theologians have only begun to develop a program for
ecclesiology, and within that literature virtually nothing is said about theology
of the laity. This essay undertakes a dialogue with Latin American theology
from the period just before, during, and just after the Second Vatican Council.
The fi gure of Archbishop Marcos McGrath, C.S.C. introduces the new method
for analyzing the signs of the times (cf. Gaudium et Spes, #4) and especially
the need to promote the agency of poor and marginalized lay persons and their
liberation from economic oppression. The fi gure of Lucio Gera introduces the
concept of “the people†and a theology based upon the faith and experience
of the people of God. Both fi gures contributed seminally to the development
of a theology of the laity in a Latin American context. It is argued here that
both approaches to promoting the laity are critical for the future of Latino/a
ecclesiology and that Hispanic lay persons will benefi t from thinking about the
two approaches from Latin America and their convergence in the experience
of Latino/as.
Los teólogos latinos en los EE.UU. han desarrollado un programa
para la eclesiologÃa, pero dentro de esta literatura poco se ha sistematizado
sobre la teologÃa del laicado. Este ensayo inicia un diálogo con la teologÃa
latinoamericana del perÃodo del Concilio Vaticano Segundo y sus momentos
anteriores e inmediatamente posteriores. El Arzobispo Marcos McGrath, C.S.C.
introdujo un nuevo método para el análisis de los signos de los tiempos (véase
Gaudium et Spes, N.4) y, especialmente, presentó la necesidad de promover
la acción de los pobres y otros laicos marginados y de predicar su liberación
de la opresión económica. La fi gura de Lucio Gera introdujo el concepto
del pueblo y una teologÃa basada en la fe y en la experiencia del pueblo de
Dios. Ambos teólogos han contribuido de forma original al desarrollo de una
teologÃa del laicado en el contexto latinoamericano. Se sostiene que estas dos
aproximaciones a la promoción del laicado son fundamentales para el futuro
de la eclesiologÃa latina en los EE.UU, y que lo/as hispano/as laico/as serán los benefi ciarios de los dos modelos latinoamericanos y de su convergencia en
la experiencia hispana.