The fi rst aim of this text is to organize a
complet record of the formal elements that
can be recognized in the pictorial geometry
created by Esteban Lisa. As far as triangles,
diamonds, rhomboids, without any allusion
to real objects, dominate the abstract
compositions between 1935 and 1945, from
the 50s onwards the bonds between pure
forms and objects or things, taken from
the external world of life, become evident.
The second part of our work deals with the
semantic units, set up by all those forms,
that build every litt le picture by Lisa as a
complete, dynamic, changing but deeply
identical fi gure of the universe.
El primer propósito de este trabajo
consiste en realizar un registro empÃrico
de la aparición, reaparición y
variaciones de elementos plásticos
reconocibles en la geometrÃa pictórica
de Esteban Lisa. Mientras que
triángulos, rombos, romboides, sin
marcas alusivas a objetos concretos,
dominan las composiciones abstractas
de 1935 a 1945, a partir de los años ‘50,
se tornan evidentes los lazos entre
las formas puras y algunos objetos y
seres del mundo externo de la vida. La
segunda parte de nuestra contribución
apunta a demostrar que tales formas
constituyen unidades semánticas capaces
de hacer de cada pequeña obra
de Lisa una cifra completa, dinámica,
cambiante y en el fondo igual a sÃ
misma, del universo.