O presente texto analisa o romance LetÃcia (1908), de autoria de Anna Ribeiro de Araújo Góes Bittencourt (1843-1930), na perspectiva da Nova História Cultural. Os tipos sociais inscritos em seus personagens e os ambientes descritos de forma detalhada revelam as representações, os medos, os valores e os anseios da elite do Recôncavo baiano nos fins do século XIX. É feito um cruzamento da literatura produzida pela autora, com as fontes e as referências bibliográficas pertinentes ao perÃodo, além da menção a algumas leituras à s quais Anna Ribeiro teve acesso. Um cruzamento entre LetÃcia e A Cabana do Pai Tomás (1852) revela que Anna Ribeiro rediscutiu as questões relativas à escravidão, a abolição e ao pósabolição presente na prosa de Harriet B. Stowe, além de inscrever alguns modelos do imaginário senhorial, sob uma ótica paternalista, sem contudo, deixar de representar as contradições dessa ideologia.
The present text analyzes the romance LetÃcia (1908), published by the writer of
Bahia Anna Ribeiro of Araújo Góes Bittencourt (1843-1930), in the perspective of the New
Cultural History. The social types enrolled in their characters and the described atmospheres
in a detailed way, they reveal the representations, the fears, the values and the longings of the
elite of the Bay area from Bahia in the ends of the century XIX. It is made a crossing of the
literature produced by the author with the sources and the pertinent bibliographical references
to the period, besides the mention the some readings which Anna Ribeiro had access. A
crossed reading between LetÃcia and The Father Tomás' Hut (1852) she reveals that Anna
Ribeiro rediscussed the relative subjects to the slavery, the abolition and to the present
powder-abolition in the prose of Harriet B. Stowe, besides enrolling some present models in
the imaginary elegant under a paternalist optics, without however, to leave of representing the
contradictions of that ideology.