The pastoral discourse of Pope Francis represents a theology of the culture situated that calls to discern on violence-mercy. The Pope denounces the results of the system and attacks its causes. To understand it implies an interdisciplinary academic reflection on the characteristics of the current culture that act as a condition of discernment. Reflecting in a situated way, there are significant technological changes in the media that generate transformations in the culture of a modern state that still continues but which, in the 21st century, shows signs of a postsecular turn where the political again requires theological, not as a foundation but as critical thinking that tends to desacralize mortal gods. In an attempt for interdisciplinary dialogue, the views of four authors will be presented: Antonio Spadaro SJ and his notion of deterritorialized cyberspace culture; Giacomo Marramao and his notion of postsecularism and constitution of identity; Miguel Yañez SJ and his interpretation of poverty as violence; and Luis Sarasa SJ with his biblical reading of reconciliation in the tension of conflict.
El discurso pastoral del Papa Francisco representa una teología de la cultura situada que llama a discernir sobre violencia-misericordia. El Papa denuncia los resultados del sistema y ataca sus causas. Comprenderlo implica una reflexión académica interdisciplinar sobre las características de la cultura actual que actúan como condición del discernimiento. Reflexionando de manera situada, se observan cambios tecnológicos significativos en los medios de comunicación que generan transformaciones en la cultura de un Estado moderno que aún continua pero que, en el siglo XXI, da signos de un giro postsecular donde lo político requiere nuevamente de lo teológico, no ya como fundamento sino como pensamiento crítico que tienda a desacralizar dioses mortales. Se presentarán, en un intento de diálogo interdisciplinario, los puntos de vista de cuatro autores: Antonio Spadaro SJ y su noción de cultura ciberespacial desterritorializada; Giacomo Marramao y su noción de postsecularismo y constitución de identidad; Miguel Yañez SJ y su interpretación de pobreza como violencia; y Luis Sarasa SJ con su lectura bíblica de la reconciliación en la tensión del conflicto.