This article aims to analyze the existing relationships among gender, nature and power in the consumer society. Thus, it intends to answer to the problem:can the Good Way of Living be considered an ecofeminist practice in the consumer society, where the gender inequality and the exploitation of nature go side by side? To answer the question, the chosen method was the analytical, once that meets the need foranalysis of legal-bibliographic references. By way of conclusion, it can be stated that the market power, in the consumer society, has remained oppressive in relation to the domination of women and the exploitation of nature. However, new proposals, opposed to the guidelines established by capital, find in Latin American hetero-patriarchal society a productive locus to question the maintenance of gender inequalities and the ecological destruction. The Good Way of Living, pillar of Ecuador’s Constitution, presents itself as an audacious idea where ecology and feminism begin to meet the projection of a better world.
Este artículo tiene como objetivo analizar las relaciones entre género, naturaleza y poder en la sociedad de consumo. Además, es necesario dar respuesta al problema: ¿una sociedad de consumo, donde la desigualdad de género y la explotación de la naturaleza andan lado a lado, o Buen Vivir, puede ser considerado una práctica ecofeminista? Para responder a la pregunta, se eligió el método analítico, ya que responde a la necesidad de análisis de referencias legales y bibliográficas. En conclusión, se puede decir que el poder de mercado en la sociedad de consumo sigue siendo opresivo en relación con el dominio de la mujer y la explotación de la naturaleza. Sin embargo, nuevas propuestas, contrarias a los lineamientos establecidos por el capital, encuentran en la sociedad heteropatriarcal latinoamericana un locus productivo para cuestionar el mantenimiento de las desigualdades de género y la destrucción ecológica. Buen Vivir, pilar de la Constitución de Ecuador, surge como una idea atrevida donde la ecología y el feminismo comienzan a encontrarse para la proyección de un mundo mejor.