This paper analyzes the negotiations that take place in Aikido practice spaces located in Greater Buenos Aires around bowing beforethe photo of Ō-SenseiMorihei Ueshiba, founder of this Japanese martial art. Given the strongly non-verbal character of the practice of Aikido, we focus on the way in which the experiences and meanings of this act are constructed in the space of practice. For this we place these practices in the context of the social imaginaries that frame them. We also discuss the ways in which Aikido has considered the links between martial practice and the world of non-human powers in the context of its internationalization process.
El presente trabajo analiza las negociaciones que se dan en espacios de práctica de Aikido ubicados en el Gran Buenos Aires en torno al saludo a la foto de Ō-Sensei Morihei Ueshiba, fundador de este arte marcial japonés. Dado el carácter fuertemente no verbal de la práctica del Aikido nos enfocamos en la forma en que se construyen las experiencias y sentidos de este acto en el espacio de la práctica. Para ello ubicamos dichas prácticas en el contexto de los imaginarios sociales que las enmarcan. También discutimos las formas en que el Aikido se ha planteado los vínculos entre la práctica marcial y el mundo de las potencias no humanas en el contexto de su proceso de internacionalización.