O presente artigo apresenta uma discussão de cunho teórico acerca do folhetim na televisão, sua estrutura e sua linguagem. O objetivo é refletir sobre a ficção seriada televisiva lida a partir de três conceituações: a imaginação melodramática, a cultura televisiva e a estética televisiva. Utilizando-se das obras de Brooks, Martín-Barbero, Rincón, Fuenzalida, Mittell e Fahle, este trabalho intenta apresentar uma visão acerca da televisão e de seus produtos como o local de uma cultura específica da audiovisualidade, com uma estetização peculiar e uma abrangência de extrema ressignificação no espaço social.
The article hereby presents a discussion on a theoretical basis about soap-operas, regarding its structure and language. The main objective is to reflect over the fiction productions for TV, taken from three perspectives: the melodramatic imagination, the television culture and the television aesthetic. Availing paperwork from masters such Brooks, Martín-Barbero, Rincón, Fuenzalida, Mittell and Fahle, this assignment intends to present a view over the television production and its spots for a specific culture of audiovisual character, with a peculiar esthetic pattern and a ranging extreme changing in the social space.