O teatro comunitário em Florianópolis tem uma história aliada à efervescência ocasionada pela sucessão de projetos e eventos diversos como cursos, seminários, oficinas, publicações, interações entre comunidades e com movimentos sociais organizados por Marcia Pompeo Nogueira durante sua carreira enquanto professora da Universidade do Estado de Santa Catarina e enquanto principal referência nesta modalidade do teatro no Brasil. A partir de sua prática e pesquisa, Florianópolis se tornou um campo fértil para experimentações teatrais de base comunitária que passaram a acontecer em vários bairros da cidade. O grupo Teatro Comunitário do Canto se constitui seu mais longevo projeto de parceria e continua atuante após sua morte ocorrida em 2019. Neste artigo escrito coletivamente, alguns de seus integrantes buscam em suas memórias as bases dos ensinamentos da mestra como um caminho de continuidade.
Community theatre in the city of Florianópolis has a history connected to the effervescence from the succession of projects and diverse events such as courses, seminars, workshops, publications, interactions between communities and with social movements organized by Marcia Pompeo Nogueira during her career as a professor at Santa Catarina State University – Udesc and as the main reference to this theatre model in Brazil. From her practice and research, Florianópolis has become an ideal field for research and experimentation on community theatre. From her practice and research, Flori-anópolis became a fertile field for community-based theatrical experiments that started to happen in several neighbor-hoods of the city and some municipalities in the state of Santa Catarina. Teatro Comunitario do Canto group is her longest-running partnership project and remains active after her death in 2019. In this article written collectively, some group members seek in their memories the bases of the master’s teachings as a path for continuity.