Inventions to many voices: poetry, music and politics in Nicolás Guillén

Antíteses

Endereço:
Departamento de HistóriaCaixa Postal nº 6001
Londrina / PR
86051-970
Site: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses
Telefone: 55-43-33714398
ISSN: 19843356
Editor Chefe: GILMAR ARRUDA
Início Publicação: 31/12/2007
Periodicidade: Semestral
Área de Estudo: História

Inventions to many voices: poetry, music and politics in Nicolás Guillén

Ano: 2011 | Volume: 4 | Número: 8

Palavras-chave: Poetry,Popular Culture,Ethnicity,Music,Politics

Resumos Cadastrados

Resumo Português:

O texto tem por objetivo discutir questões a
respeito da obra poética de Nicolás Guillén,
especificamente a produzida até inícios dos
anos 1930, na perspectiva da história social. A
partir das questões que emergem da sua
poesia e da sua atuação em Cuba nesses anos,
procura refletir sobre as tramas de
interlocução nas quais o autor se insere, mais
especificamente no ato político de incorporar
vozes populares que se expressam a partir de
formas musicais, entre outras, na sua poética,
e dos sentidos sociais que sua obra passa a
desempenhar no panorama cultural e político
da época.



Resumo Inglês:

The text aims to raise questions about Nicolas Guillen's work from a social History perspective, mainly focusing on his early 30's production. By discussing his poetry and performances in Cuba from those years, the article tries to stimulate the reflection about the plots woven between interlocutors then and there. Guillen himself is one of those interlocutors, not only when he incorporates the popular voices that are expressed in his poetry by musical forms, but also when his work starts to assume a social-political bias in the cultural environment of that time.