A Kantian account of the knowledge argument

Kant e-prints

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ISSN: 1677-163X
Editor Chefe: Daniel Omar Perez
Início Publicação: 01/01/2002
Periodicidade: Quadrimestral
Área de Estudo: Ciências Humanas

A Kantian account of the knowledge argument

Ano: 2018 | Volume: 13 | Número: 3
Autores: R H. de S. Pereira
Autor Correspondente: R H. de S. Pereira | [email protected]

Palavras-chave: knowledge argument, nonconceptual content, knowledg by acquaintance, phenomenal concepts.

Resumos Cadastrados

Resumo Português:

Este artigo é uma nova defesa do materialismo tipo B contra o argumento do conhecimento de Jackson (1982), inspirado pela principal oposição kantiana entre conceitos e intuições sensíveis. Como todos os materialistas do tipo B, argumento que, ao sair de seu quarto preto-e-branco, Mary faz progressos cognitivos. No entanto, ao contrário da chamada estratégia de conceito fenomenal, não creio que tal progresso possa ser explicado em termos da aquisição de novos conceitos. Também rejeito a explicação recente de Tye segundo a qual o progresso cognitivo de Mary poderia ser compreendido pela aquisição de um conhecimento por contato (knowledge by acquaintance). O que é crucial não é a oposição russelliana entre conhecer coisas e conhecer verdades, mas sim a oposição kantiana entre representações conceituais e não-conceituais das mesmas propriedades. O conhecimento fenomenal de Mary é aqui explicado como o resultado da cooperação de sua recém-adquirida representação não-conceitual com uma representação conceitual que Mary já possuía de uma mesma propriedade.



Resumo Inglês:

This paper is a new defense of type-B materialism against Jackson’s knowledge argument (1982) inspired by the Kantian main opposition between concepts and sensible intuitions. Like all materialists of type B, I argue that on her release from her black-and-white room, Mary makes cognitive progress. However, contrary to the so-called phenomenal concept strategy (henceforth PCS), I do not think that such progress can be accounted for in terms of the acquisition of new concepts. I also reject Tye’s recent account of Mary’s cognitive progress as the acquisition of a “thing-knowledge.” What is crucial is not the Russellian opposition between knowing things and knowing truths, but rather the Kantian opposition between conceptual and nonconceptual representations of the same thing (property). Mary’s phenomenal knowledge is here accounted for as the result of the cooperation of her newly acquired nonconceptual representation of the same phenomenal redness (the same thing) she had a conceptual representation before. As that new nonconceptual representation carries information about the same physical property she already represented but now coded in analog rather than in digital form (Dretske, 1981), that nonconceptual representation can be accounted for in physical terms as Chalmers’s Master argument requires. Nevertheless, that representation can account for Mary’s cognitive progress since it carries information coded in analog form, something that the imprisoned she could never possess.