The theme of kenosis in Mary is presented based on the fundamental texts: Phl 2,6-11; Lk 1, 46-55. In the previous article (published in 2017) we made an analysis of the text Phl 2,6-11. We need to analyze the text Lk 1, 46-55. The Magnifi cat applies the incarnational and pascal pattern of humiliation-exaltation to Mary (Lk 1,48-49); a way of God already described in the Old Testament and by late Judaism. We believe that this theme will permit us to go deeply into the mystical, theological aspect and in this fi rst quarter of the twenty-fi rst century that challenges us to an action committed to 10.17771/PUCRio.ATeo.34496 ATeo, Rio de Janeiro, v. 22, n. 59, p. 424-449, mai./ago.2018 425 the transformation of society based on kenosis as paradigm of solidarity and enculturation.
Se trata del tema de la kénosis en Maria, a partir de los textos fundamentales: Flp 2,6-11; Lc 1,46-55. En el artículo anterior (publicado em 2017) hemos hecho un análisis del texto Flp 2,6-11. Hemos de hacer un análisis del texto Lc 1, 46-55. El Magnífi cat aplica a María el esquema encarnatorio y pascual de humillación-exaltación (Lc 1,48-49). Camino de Dios descrito ya por el Antiguo Testamento y por el judaísmo tardío. Creemos que este tema nos permitirá ahondar en el aspecto místico, teológico y en este primer cuarto del siglo XXI que nos desafía a una acción comprometida con la transformación de la sociedad desde la kénosis como paradigma de la solidaridad e inculturación.