The aim of this article is to re-examine the duality of subject (of knowledge) vs. object (knowable) and to argue for its renewal and, ultimately, its overcoming in the light of Greimasian and postgreimasian semiotics, as well as of Étienne Souriau's plurimodal ontology. To this end, a set of key concepts –the meaning of being and the being of meaning, subjectivity and objectivity, presence, event, point of view, imperfection, letting be and letting do, making be and making do, the one and the multiple, singularity and arrangement –are analysed from the point of view of semiotics and of Souriau's theory of “instauration”. Next, the article proposes to study the role played, in semiotics, by the general modes of synaptic, modality andalteration and by the modulations of existence to which they command. Throughout this course, attention is paid not only to the impact that consideration of the theory of instauration can have on the future of semiotics, but also to the development of epistemological semiotic reflection.
Il s’agit, dans cet article, de réexaminer la dualité sujet (de connaissance) vs objet (connaissable) et d’argumenter son renouvellement et, à terme, son dépassement à la lumière de la sémiotique greimassienne et postgreimassienne, ainsi que de l’ontologie plurimodale d’Étienne Souriau. À cet effet, un ensemble de concepts-clefs – le sens de l’être et l’être du sens, la subjectivité et l’objectivité, la présence, l’événement, le point de vue, l’imperfection, le laisser être et le laisser faire, le faire être et le faire faire, l’un et le multiple, la singularité et l’agencement… – sont soumis à un double éclairage, par la sémiotique et par la théorie de l’instauration de Souriau. Ensuite, l’article se propose d’étudier le rôle joué, en sémiotique, par les modes généraux du synaptique, de la modalité et de l’altération et par les modulations d’existence auxquelles ils commandent. Tout au long de ce parcours, l’attention se porte non seulement sur l’impact que la prise en considération de la théorie de l’instauration peut avoir sur le devenir de la sémiotique, mais sur le développement d’une réflexion sémiotique épistémologique.