O artigo analisa como contadores são retratados em longas-metragens e séries nas plataformas de streaming, incluindo O Procurado, Brooklyn, Amor de Verão e Ozark. O método é qualitativo e se baseia em Langer (2004) que propõe cinco etapas: (i) identificação do objeto e tema de pesquisa; (ii) seleção do filme; (iii) crítica externa do filme; (iv) crítica interna do filme; e (v) comparação e análise de conteúdo. Os resultados apontam que prevalece o estereótipo do contador, tanto negativo – como um profissional fraco, submisso e sem criatividade – quanto positivo, sendo retratado como honesto, criativo e sonhador. Além disso, os contadores são frequentemente associados a escândalos corporativos, fraudes e lavagem de dinheiro.
The article analyzes how accountants are portrayed in feature films and series on streaming platforms, including The Accountant, Brooklyn, Summer Love, and Ozark. The method is qualitative and is based on Langer (2004), who proposes five stages: (i) identification of the research object and theme; (ii) selection of the film; (iii) external critique of the film; (iv) internal critique of the film; and (v) comparison and content analysis. The results indicate that the stereotype of the accountant prevails, both negatively-as a weak, submissive, and uncreative professional-and positively, portrayed as honest, creative, and idealistic. Furthermore, accountants are often associated with corporate scandals, fraud, and money laundering.