A fragmented reading of the Conclusive Document of Medellín does not allow us to grasp the transversal logic that gives it unity and meaning. The novelty of the text can be seen in the use of categories as liberation and personalization processes understood as inherent in the Church's own evangelizing action: this is seen in the history of salvation as a work of liberation from all servitude (Introduction 4), liberation as an advance of the redemption of Christ (Education 9), the Church as a sign of liberation and evangelization through human promotion (Church Poverty 11). It establishes a natural union between the identity and ecclesial mission as People of God, its action and pastoral presence in the middle of the world, and the experience of a historical and relational soteriology that inaugurates a new way of being Church. This is how a vision of the Church is proposed, which will integrate the different social and religious actors in a joint effort capable of promoting processes of sociality that contribute to the reconstitution of the sociocultural fabrics of the peoples.
Una lectura fragmentada del Documento Conclusivo de Medellín no permite captar la lógica transversal que lo dota de unidad y sentido. La novedad del texto se puede apreciar en el uso de categorías como liberación y procesos de personalización entendidas como inherentes a la propia acción evangelizadora de la Iglesia: así se ve en la historia de la salvación en tanto obra de liberación de toda servidumbre (Introducción 4), la liberación como anticipo de la redención de Cristo (Educación 9), la Iglesia como signo de liberación y evangelización a través de la promoción humana (Pobreza de la Iglesia 11). Se establece una unión connatural entre la identidad y la misión eclesial como Pueblo de Dios, su acción y presencia pastoral en medio del mundo, y la vivencia de una soteriología histórica y relacional que inaugura un nuevo modo de ser Iglesia. Es así como se propone una visión de Iglesia que ha de integrar a los distintos actores sociales y religiosos en un esfuerzo mancomunado capaz de impulsar procesos de socialidad que colaboren con la reconstitución de los tejidos socioculturales de los pueblos.