O poeta Max Martins, (1926 – 2009, Belém, Brasil), produziu 48 diários entre 1982 e 1999, cadernos que fundem, por meio da colagem, sua criação poética à plástica. Nesses diários, em cópias facsímiladas, identifiquei as linhas de força Amizade, Erotismo e Natureza. A última linha temática, a qual este artigo visa a investigar, liga-se ao interesse do poeta pelo taoismo, pelo zen-budismo e pela poesia oriental – que procurou estudar e incorporar à vida e à criação poética desde a juventude –, mas também ao seu ambiente natural, a floresta amazônica, representado nos diários pela praia de Marahu onde ergueu uma cabana.
Max Martins, poet from Belem, Brazil (was born – 1926, died – 2009), wrote 48 journals between 1982 and 1999, notebooks filled with collages, a source for his poetic and pictorial creations. Using the notebooks, I sought to classify the central themes: the Friendship, Eroticism, and Nature. The last theme, which this article will investigate, binds the interest of the poet by Taoism, Buddhism and oriental poetry, which he sought to incorporate into his life and poems. But he is also placed in the Amazon forest represented by the daily life on Marahu beach where dwelt in his cabin.