In this article we try to study the aesthetic appreciation of Pilagás material productions that we identify as "artifacts". The analysis is developed, mainly, from the review of some ethnographic texts produced in different historical moments. In this way, we want to establish the precedents of what has been studied about some Pilagá artifacts. In turn, we compare this information with new data collected through ethnographic fieldwork, an instance in which the questions that motivated this research arose. Therefore, we understand that behind the dolls, bags, fabrics, vessels and handicrafts of the Pilagás underlie intentions of social action that seem to have changed over time, mainly with the occupation and colonization of the Chaco.
En este artículo procuramos estudiar la apreciación estética de las producciones materiales pilagás que identificamos como “artefactos”. El análisis se desarrolla, principalmente, a partir de la revisión de algunos textos de carácter etnográfico producidos en diferentes momentos históricos. De esta manera, queremos sentar los precedentes de lo que se ha estudiado respecto de ciertos artefactos pilagás. A su vez, cotejamos dicha información con lo recabado en el terreno mediante el trabajo de campo etnográfico, instancia en la que surgieron los interrogantes que motivaron esta investigación. Entendemos, de esta forma, que en las muñecas, las bolsas, los tejidos, las vasijas y las artesanías de los pilagás subyacen intenciones propias de la acción social que parecen haber cambiado con el tiempo, principalmente con la ocupación colonizadora del Chaco.