O presente artigo busca analisar, comparativamente, o processo de construção do que aqui será chamado de “instantes imagéticos” em dois territórios narrativos aparentemente antípodas: a descrição ficcional do “ponto que concentra todos os pontos”, no conto “O Aleph”, do escritor argentino Jorge Luis Borges, e a construção editorial de reportagens diárias no Jornal Nacional (JN). Trata-se do primeiro movimento conceitual em torno de problematização a ser ampliada em outros tantos artigos, nos quais se pretende desenvolver investigações empíricas – sempre de modo comparado ao referido texto literário de Borges – acerca de coberturas jornalísticas específicas do JN e de telejornais de outras emissoras.
The mirror and the glass: selection of times of daily life in “The Aleph”, by J. L. Borges, and in the National Journal. This article seeks to do a comparative analysis of the process of construction of what are called here “imaginary instants”, in two apparently antipodal narrative territories: the fictional description of the “point that concentrates all points”, in the story “The Aleph”, by Argentine writer Jorge Luis Borges, and the editorial construction of daily reports in the Jornal Nacional (JN). This is the first conceptual movement around a query likely to be amplified in many other articles, in which one intends to develop empirical investigations – always in a way compared to the mentioned literary text of Borges – about specific journalistic coverage of the JN and other broadcasters’ news programs in Brazil.