Uma interpretação do poema “Lady Lazarusâ€, do clássico Ariel, de Sylvia Plath, traz à tona
discussões sobre o quão subjetiva é a relação entre autor e realização artÃstica. A partir da
contextualização histórico-literária da relação entre universo, artista, obra e platéia e dos
diversos re-olhares que a crÃtica produziu acerca de como se articulam esses componentes,
buscar-se-á não apenas analisar criticamente um dos poemas mais famosos de Plath, como
também estabelecer um possÃvel diálogo com o romantismo alemão, sintetizado aqui na figura
de Rilke.
An interpretation of Sylvia Plath’s poem “Lady Lazarusâ€, from the classic poetry
book Ariel, brings into light some discussions on the extent to which the relation between
author and artistic realization can be subjective. Based on the historical and literary
contextualization of the relationship between universe, artist, art work and audience/reader, we
will seek not only the critical analyses of one of the most notorious poems by Plath, but we will
try to make a possible dialogue between her aesthetic strategies and some aspects of German
romanticism, represented here by Rilke’s poetry.