O presente artigo faz uma análise do filme O Terminal (2004), de Steven Spielberg, à luz da teoria sociológica sobre os processos de socialização, sobretudo sob os aspectos da socialização secundária. A socialização secundária é o processo que introduz um indivíduo já socializado em novas e diferentes realidades sociais de convivência da sua sociedade. Nesse sentido, serão abordadas algumas interpretações da Sociologia sobre socialização, a relação entre o cinema e o conhecimento sociológico e como o filme em questão aborda aspectos fundamentais da interação do indivíduo em sociedade, a internalização das regras e as normas do convívio social através da história de Viktor Navorski (Tom Hanks) em suas aventuras e desventuras no aeródromo de Nova York.
This article analyzes the film O Terminal (2004), by Steven Spielberg in the light of the sociological theory on the processes of socialization, especially under the aspects of secondary socialization. Secondary socialization is the process that introduces an individual already socialized into new and different social realities in which their society lives. In this sense, some interpretations of Sociology on socialization, the relationship between cinema and sociological knowledge and how the film in question addresses fundamental aspects of the interaction of the individual in society, the internalization of rules and norms of social interaction will be addressed throughout the history of Viktor Navorski (Tom Hanks) on his adventures and misadventures at the New York airfield.