O artigo refl ete sobre o signifi cado do sacerdócio comum dos cristãos na perspectiva da eclesiologia do Povo de Deus em comunhão, desenvolvida no Concílio Vaticano II. Estuda os fundamentos bíblicos e patrísticos do sacerdócio comum, compreendendo a sua originalidade em relação ao sacerdócio do Antigo Testamento. Trata do sacerdócio de Cristo como fundamento da compreensão do sacerdócio comum dos cristãos. Refl ete sobre a eclesiologia total e relaciona a unidade e especifi cidade da missão sacerdotal, profética e real dos cristãos enquanto povo sacerdotal. Destaca o signifi cado do vocábulo “comum” defi nido pelo Concílio Vaticano para designar o sacerdócio dos batizados. Distingue a especifi cidade do exercício sacerdotal do ministério ordenado e a do laicato, enfatizando o sentido da ação dos leigos no mundo. Enfatiza que a identidade eclesial do cristão leigo não pode se estabelecer como o “não clérigo”. Embora o sacerdócio comum não seja exclusivo do fi el cristão leigo, a falta de conhecimento da forma como o laicato santifi ca suas vidas no cotidiano e exerce seu sacerdócio batismal prejudica inclusive o desenvolvimento da ação pastoral e evangelizadora da Igreja.
The article examines the meaning of the common priesthood of Christians from the perspective of the ecclesiology of the People of God in communion, developed during the Second Vatican Council. It studies the biblical and patristic foundations of the common priesthood while understanding its originality in relation to the Old Testament priesthood. It looks at the priesthood of Christ as the foundation for understanding the common priesthood of Christians. It digs into total ecclesiology and relates the unity and specifi city of the priestly, prophetic and kingly mission of Christians as a priestly people. It highlights the meaning of the word “common” defi ned by the Vatican Council to designate the priesthood of the baptized. It distinguishes the specifi city of the ordained ministry’s priestly exercise from that of laity while emphasizing the sense of the action of the lay people in the world. It emphasizes that the ecclesial identity of the lay Christian is not to be established as the “noncleric”. Although the common priesthood is not exclusive to the lay Christian faithful, not knowing how the laity sanctify their daily lives and how they exercise their baptismal priesthood also undermines the development of the Church’s pastoral and evangelizing action.