The aim of this paper is to claim an interpretation of the Transcendental Analytic as “ontology”, it do not in the heideggerian sense of a “fundamental ontology” of the Dasein, but in the general sense of a theory a priori of the objects: a categorical theory that operates a meta-theoretic reconstruction of the formal objective structure of our world from the frame of the our thinking and cognitive faculties. Nevertheless, I recognize that theory presents epistemological and semantics consequences. Thus, Ido not see Analytic ina way that categories are reducible to mere simple functions of the judgment or mere epistemic conditions or semantics. But as ontological predicatesthat a prioripropitiates the ordering frame of the “objectuality” of the given sensorial elements that compose the inventorial of our world in general and empirical space-temporal world; such a way that thelast case is a particular of the first by which the knowledge is possible and effective.So thateach andevery “object” it is a formal frame constructed and acquired a prioriby our cognitive faculties in the occasion of aninputof sensory data, it is a frame that designate a way that everything that can be thought and known it can be in fact thought and known as “object”.
El objetivo de este trabajo es reivindicar una interpretación de la Analítica Trascendental como una “ontología”. Pero no en el sentido heideggeriano de una “ontología fundamental” del Dasein, sino en el sentido más general de una teoría a priori de los objetos: una teoría categorial que opera una reconstrucción meta-teórica de la estructura formal objetiva de nuestro mundo a partir de la estructura de nuestro pensamiento y nuestras facultadescognitivas. No obstante, reconozco que la teoría presenta consecuencias epistemológicas y semánticas. Así, no veo a la Analítica de tal manera que las categorías se reduzcan a simples funciones lógicas en los juicios o a meras condiciones epistémicas o semánticas, sino como predicados ontológicosque proporcionan a priorila estructura ordenadora de la “objetualidad” a los elementos sensoriales dados que componen el inventario de nuestro mundo en general y del mundo empírico espacio-temporal, siendo este último un caso particular del primero en el cual el conocimiento es posible y efectivo. Todo ello, en tanto que todo y cualquier “objeto” es una estructura formal construida y adquirida a prioripor nuestras facultades cognitivas en ocasión de un “input”sensorial dado; una estructura que designa el modo en que todo lo que puede ser pensado y conocido puedede hecho ser pensado y conocido como “objeto”.