Apsicomotricidadetem como uma dassuasprincipaiscaracterísticasodesenvolvimento do indivíduo no caráter físico, mental, social e afetivo, ela teve seu início noséculo XIX e até nos dias de hoje está em constante evolução. Atual existem nove elementospsicomotores entre eles esquema corporal, equilíbrio, lateralidade, ritmo, organização, espaço-temporal,motricidadefina,imagemcorporal, tônus,coordenaçãoglobal.Sendo a palavra jogo de origem do latim “ ludus”,com o significado de:brincadeira,diversãoéumrecurso quepodeserusadocomo motivadordosdiscentes.Tem grande relevância para a criança ela poder cotidianamente explorar,brincar,trabalharasdiversasformascomosjogoséumatécnicaexcelente,quegeraumamaiorfacilidade ao absorver novas situações de aprendizagem e assimilação dos conteúdos. Nãopodemosdeixardecitarasregrasdosjogosquecomelasascriançasadquiremumacompreensãofacilitadadeética,moraletrabalhoemequipe,assimformandomelhorescidadãos.Este trabalho tem como objetivo mostrar o desenvolvimento nos campospsicomotores, socioafetivoe cognitivos, buscando mostrar que os jogos podem proporcionaruma aprendizagem significativa e explorar como os jogos podem auxiliar no aprendizado dodesenvolvimentomotor infantilesuashabilidades cognitivas.
Psychomotricity has as one of its main characteristics the development of the individual in the physical, mental, social and affective character, it had its beginning in the nineteenth century and even today it is in constant evolution. There are currently nine psychomotor elements, including body schema, balance, laterality, rhythm, organization, spatio-temporal, fine motor skills, body image, tone, and global coordination. As the word game comes from the Latin "ludus", with the meaning of: play, fun is a resource that can be used as a motivator for students. It is very important for the child to be able to explore, play, work in different ways with games on a daily basis, it is an excellent technique, which generates greater ease in absorbing new learning situations and assimilating contents. We cannot fail to mention the rules of the games that with them children acquire an easier understanding of ethics, morals and teamwork, thus forming better citizens. This work aims to show the development in the psychomotor, socio-affective and cognitive fields, seeking to show that games can provide meaningful learning and explore how games can help in the learning of children's motor development and their cognitive abilities.