O presente artigo propõe uma reflexão sobre as propostas do encenador e pedagogo Jacques Copeau (1879-1949) a respeito das ideias relativas à renovação da arte dramática no início do século XX; à construção de uma nova comédia (a comédia improvisada); e à concepção de treinamento de ator por meio da improvisação. O artigo pretende traçar paralelos entre a pedagogia e a concepção do trabalho de ator que seriam desenvolvidas no Teatro do Vieux Colombier (1913) e na Escola do Vieux-Colombier (1920), e as características e o treinamento peculiares à arte do palhaço nos dias atuais.
This article proposes a reflection related at the proposals of the director and educator Jacques Copeau (1879-1949), about the ideas for the renewal of dramatic art in the early twentieth century, the construction of a new comedy (the improvised comedy), and the design of actor training through improvisation. The article intends to draw parallels between pedagogy and the conception of the actor work that would be developed at the Theatre du Vieux Colombier (1913) and at the School of the Vieux-Colombier (1920), and the characteristics and peculiar training for the clown art nowadays.