O artigo propõe, a partir de uma leitura crítica de 12 capas publicadas pela revista Sui Generisentre os anosde 1995 e 2000, analisar a construção discursiva (imagético e textual) das masculinidades, interrogando quais representações do masculino são ali encenadas, reiteradas ou deslocadas. Entende-se que esse conjunto permite refletir criticamente sobre como asmasculinidades performadas na publicação inserem-se em processos de negociações e reelaborações editoriais e sociais que, no contexto de uma revista endereçada majoritariamente a uma audiência gay masculina, estão inter-relacionadas a processos mais amplos de visibilização e cenarização pública das homossexualidades no Brasil na virada do último século.
The article offers, from a critical reading of 12 covers published by themagazine Sui Generis between 1995 and 2000, it analyzes the discursive construction (imagery and text) of masculinities, questioning which representations of the masculine are staged, reiterated or displaced . It is understood that this set allows to reflect critically on how the masculinities performed in the publication are inserted in processes of transformation and editorial and social re-elaborations that, in the context of a magazine addressed mainly to a male gay audience, are processes interrelatedto more public visibility and scenarios for homosexuality in Brazil at the turn of the last century.
The article offers, from a critical reading of 12 covers published by themagazine Sui Generis between 1995 and 2000, it analyzes the discursive construction (imagery and text) of masculinities, questioning which representations of the masculine are staged, reiterated or displaced . It is understood that this set allows to reflect critically on how the masculinities performed in the publication are inserted in processes of transformation and editorial and social re-elaborations that, in the context of a magazine addressed mainly to a male gay audience, are processes interrelatedto more public visibility and scenarios for homosexuality in Brazil at the turn of the last century.Keywords:Masculinities. Homosexualities. Journalism. GenreEl artículo propone, a partir de una lectura crítica de 12 portadas publicadas por la revista Sui Generisentre 1995 y 2000, analizar la construcción discursiva (imágenes y texto) de las masculinidades, cuestionando qué representaciones de lo masculino se escenifican, reiteran o desplazan allí. Se entiende que este conjunto nos permite reflexionar críticamente sobre cómo las masculinidades realizadas están insertadas en procesos de negociaciones y reelaboraciones editoriales y sociales que, en el contexto de una revista dirigida principalmente a un público masculino gay, están interrelacionadas con procesos más amplios de visibilidad y performatización pública de la homosexualidad en Brasil a finales del siglo pasado y princípios del siglo XXI.