Este artigo é um recorte de estudos, realizados, a respeito do teatro negro, no doutorado em Artes (UNICAMP, 2010) e em pesquisa pós-doutoral (UFBA, 2011-2015). A reflexão proposta, através deste texto, é a necessidade de contar a história negra no teatro brasileiro. A apresentação e discussão da problemática é realizada, valendose do recurso da escrivivescência (relato de experiência vivida). Em seguida, a título de contribuição a essa história, é apresentado um breve levantamento (histórico-crítico) da presença negra no teatro brasileiro, de seus primórdios, até o início do século vinte. Finaliza esta reflexão, ponderações a respeito do protagonismo negro na autoria desta história.
This article is an excerpt of investigations on African Brazilian theatre, carried out during a PhD in Arts at University of Campinas - Brazil (UNICAMP, 2010), and later during a Post-Doctoral research at Federal University of Bahia - Brazil (UFBA, 2011-2015). The reflection proposed in the text encompasses the necessity to discuss how to tell the history of African Brazilian theatre. The text presents and discusses the problem under investigation, by employing the recourse to reports on lived experience, or escrivivência. In order to make further contributions to such a history, a brief historical-critical survey on the presence of Black People in Brazilian theatre is given, from its beginnings to the early Twentieth Century, focusing on the role Black People played in this history.