The reflection on the relationship between body and object on the scene at the virtuality era gave origin to the postgraduate course in Object theatre, Interactivity and New Media at the National University of Arts, and also to the investigation called Thingness, Carnality and Virtuality. Bodies and Objects in the Scene, edited in a physical book in 2018 with the National University of Arts endorsement. This article takes up and extends concepts of that project, those that clearly show the path that initiate with the puppetries and continues in the Visual and Object Theatre. It also reflects on the notions of real body and virtual body, the similarities and differences of what we call animation and interaction, and finally, their presence in the complex and expanded scene.
La reflexión sobre la relación entre cuerpo y objeto en la escena en la era de la virtualidad dio origen en la Universidad Nacional de las Artes, en Argentina a la carrera de posgrado Especialización en Teatro de Objetos, interactividad y Nuevos Medios y a la investigación que llamamos Cosidad, carnalidad y virtualidad. Cuerpos y objetos en la escena, editada en formato de libro físico en el 2018, con el apoyo de esa misma universidad. Este artículo retoma y amplía algunas de los conceptos de ese proyecto, los que muestran más claramente el recorrido que se inicia en los títeres y continúa en el teatro objetual y visual. Reflexiona también sobre las nociones de cuerpo real y cuerpo virtual, las similitudes y diferencias de lo que llamamos animación e interacción y, por último, su presencia en la escena compleja y expandida.