In june 1966, the civil-military-religious coup d’état known as Revolución
Argentina took place, led by general Juan Carlos OnganÃa, who became
president de facto of Argentina. In view of this new scenario, a vast group
among intelectuals and experts chose to oppose the military government, while
a significant number of them decided to actively support it. They were part of
experiences of political and cultural activism in universities, setting up think
tanks, occupying public office. In this process, the religious networks seem to be
significant, especially those linked to a technocratic and “desarrollista†thinking
In this article, we seek to examine the participation of catholic activists in the dictatorship
known as Revolución Argentina. The trajectory of José Enrique Miguens
will serve to this purpose, showing the linkages between catholic networks and the
argentinean political system.
En 1966 sucede el golpe de Estado cÃvico-militar-religioso autodenominado
Revolución Argentina, que colocó a Juan Carlos OnganÃa como
presidente de facto de la Argentina. Ante este acontecimiento, mientras un
grupo de intelectuales y expertos se opondrá activamente al gobierno militar,
un número significativo de cientistas sociales apoyará activamente la experiencia
dictatorial. Se trata de una militancia en el campo polÃtico y cultural,
en universidades, think tanks y ocupando cargos en el Estado. Entre estos son
significativos los sujetos socializados en redes y espacios socio-religiosos, especialmente
aquellos vinculados con un pensamiento tecnocrático y desarrollista.
En este artÃculo daremos cuenta de la participación de católicos en la dictadura
comandada por OnganÃa, reconstruyendo ciertas redes emergentes en el estudio
de la trayectoria de un individuo, José Enrique Miguens, que permite dar cuenta
de la relación entre redes católicas y el sistema polÃtico argentino.