O artigo propõe uma análise dos elementos trágicos do romance São Bernardo, de Graciliano Ramos, pautando-se fundamentalmente na compreensão de tragédia proposta por Raymond Williams. Para tanto, procura entender o trágico à luz das novas relações e leis - não mais os sentidos metafísicos da Antiguidade, mas sim o princípio da propriedade privada e da mercadoria que regem a sociedade capitalista -, estabelecendo uma relação de significação entre o particular e os sentidos gerais contemporâneos. Nesse caso, como Paulo Honório representa o “princípio geral” da ordem capitalista e Madalena figura como uma heroína trágica a contestar este.
This article poses an analysis of the tragical elements in São Bernardo, a novel by Graciliano Ramos, basing itself mainly on the comprehension of the tragic as proposed by Raymond Williams. In order to do so, it seeks to perceive the tragic in the light of the new relations and laws – not the metaphysical ones present in the Antique, but the principle of private property and commodity which rules the capitalist society –, establishing a meaningful correlation between the particular facts and general contemporary moral and beliefs. In this case, with Paulo Honório representing the "general principle" of the capitalist order and Madalena figuring as a tragic heroine who defies it.