This paper is part of a discussion on the specificity of populism. Taking Laclau’s theorerical framework as a starting point, we analise the importance of the concept of heterogeneity in his argument. Later on, we analise Rancière’s understanding of politics as conflict and conclude that the idea of heterogeneity is central to a definition of populism. In this sense, we argue that heterogenity is something which is moved from its natural place in the order of domination, and starts to be taken as a part in the definition of the commonness of the community. This would have three specific effects over the subsequent political articulations. The inclusion of a heterogeneity would demonstrate the inexistance of the community of equals, forcing the need for a new representation of that community, now incarnated in a subject that, in the name of the past tort, claims to represent the universal plenitude of the community. Finally, we analise interventions by Gramsci and Ortega y Gasset in relation to the irruption of heterogeneity.
Este trabajo se enmarca en una discusión sobre la especificidad del concepto de populismo. Partiendo de las teorizaciones de Ernesto Laclau se analiza el lugar que ocupa la noción de heterogeneidad en sus argumentos. Retomando la lectura de Rancière sobre el conflicto primordial que caracterizarÃa a la polÃtica concluimos que la noción de heterogeneidad es central para una definición del populismo. En este sentido, planteamos que lo heterogéneo es aquello que es arrancado de su lugar natural de no-parte y que pasa a ser aprehendido como elemento pasible de hablar y ser escuchado en la definición de los asuntos comunes. Esto tendrÃa tres efectos sobre las articulaciones polÃticas posteriores que darÃan un carácter especÃfico a una articulación polÃtica populista. La inclusión de una heterogeneidad llevarÃa a la demostración de la inexistencia de la com unidad en tanto comunidad de iguales, forzando la necesidad de una nueva representación de la comunidad encarnada ahora por un sujeto que, en nombre del daño sufrido, reclama para sà la representación plena y universal de esa
comunidad. Luego analizamos sendas intervenciones de Gramsci y Ortega y Gasset en relación a la irrupción de esa heterogeneidad.