A obra literária da escritora cearense Rachel de Queiroz é, sobretudo, reconhecida por suas produções romanescas, como O Quinze (1930) e Memorial de Maria Moura (1992). No entanto, sabemos que sua arte se revela também nas crônicas, no teatro e na poesia. A produção Serenata, publicada em 2015, trata de uma compilação de poemas, ainda pouco repercutida no meio acadêmico, que aborda diversas temáticas, a exemplo dos pensamentos adolescentes, da seca, do espaço cearense, aludindo em seus versos à cultura popular, especialmente, relacionada ao sertão. O presente artigo se dedicará à análise do poema “Saudações I”, buscando identificar elementos referentes à expressão da cultura popular, além de propor uma leitura que almeja verificar o efeito de sentido provocado por essas escolhas discursivas. Para tanto, este estudo apoia-se nos conceitos da semiótica discursiva elaborados por José Luiz Fiorin (2010), Diana Luz Pessoa Barros (1988) e Denis Bertrand (2000). Além disso, teremos como embasamento teórico os estudos de Roger Chartier (1995), Peter Burke (1989), Cristina Costa (2005) e Petrônio Domingues (2011), pesquisadores que abordam a temática da cultura popular de forma cronológica e critica.
The literary production of Rachel de Queiroz (a writer from Ceará, Brazil) is recognized, above all, for its products that are made according to the characteristics of the Romanticism such as O Quinze (1930) and Memorial de Maria Moura (1992). Nonetheless, it is known that the writer’s art also reveals itself in the form of chronicles, theater and poetry. The book Serenata, published in 2015, is a simple compilation of poems that is still not very frequently discussed by the scholars. This book encompasses a number of themes such as the way teenagers think, the draught and Ceará as a location, alluding to popular culture, especially related to the countryside. This paper is dedicated to analyzing the poem “Saudações I”, trying to identify elements connected to the expression of popular culture, also proposing an interpretation that focuses on the eff ects promoted in the making of sense of the writing by the choices concerning discourse. With this objective, this research uses the concepts of Discursive Semiotic elaborated by José Luiz Fiorin (2010), Diana Luz Pessoa Barros (1988) and Denis Bertrand (2000). In addition to that, the work of some other scholars such as Roger Chartier (1995), Peter Burke (1989), Cristina Costa (2005) and Petrônio Domingues (2011), who study popular culture chronologically and critically.